Grammar American & British

Friday, November 19, 2021

الجن والشياطين والعفاريت والأشباح ( 1 )


1 - )الجن والشياطين والعفاريت والأشباح 

الجن

الجِنّ (اسم جمع لكلمة "الجَانّ"، ومفردها "جِنِّيّ"، أو "جِنِّيَّة")، وفي القاموس: المفرد يسمى جني والأنثى تسمى جنية، وهو من الفعل جَن (بفتح الجيم وتشديد النون وفتحها) وهو بمعنى أستتر وغطى ومنها قولهُ في القرآن: ((فَلَمَّا جَنَّ عَلَيْهِ اؐللَّيْلُ))، أي سترهُ ظلام الليل وغطاه، وهم وبحسب الأديان والأساطير العربية القديمة الجن مخلوقات تعيش في ذات العالم ولكن لا يمكن رؤيتها عادة، وهي خارقة للطبيعة التي تدركها حواسنا، لها عقول وفهم، ويقال إنما سميت بذلك لأنها تستتر ولا تُرى. فلم ينكر المعتقد الإسلامي على العرب وجودها، بل أَفرد جزءاً ليس بيسير ليتحدث عنها في النصوص الدينية الإسلامية مزاوجا في كثير من الأحيان بين "الإنس" (أي الناس أو البشر) و"الجن".

يعتقد الكثير من الناس بوجودها وبأنها هوائية قادرة على التشكل بأشكال مختلفة، ولها قدرة على عمل الأعمال الشاقة، كما أجمع المسلمون قاطبة على أن النبي محمد مبعوث إلى الجن كما هو مبعوث إلى الإنس ولقد ورد ذكر ذلك في القرآن) قُلْ أَيُّ شَيْءٍ أَكْبَرُ شَهَادةً قُلِ اللّهِ شَهِيدٌ بِيْنِي وَبَيْنَكُمْ وَأُوحِيَ إِلَيَّ هَذَا الْقُرْآنُ لأُنذِرَكُم بِهِ وَمَن بَلَغَ أَئِنَّكُمْ لَتَشْهَدُونَ أَنَّ مَعَ اللّهِ آلِهَةً أُخْرَى قُل لاَّ أَشْهَدُ قُلْ إِنَّمَا هُوَ إِلَـهٌ وَاحِدٌ وَإِنَّنِي بَرِيءٌ مِّمَّا تُشْرِكُونَ ( سورة الأنعام،
الآية 19، وهناك سورة كاملة في القرآن اسمها سورة الجن.

الجن في العلم الحديث

لا توجد أدلة علمية على وجود الجن في العلم الحديث، حيث أقيمت أبحاث وتحقيقات عدة عن المزاعم المنتشرة حول ما يُعرف بالبيوت المسكونة ولم تتوصل تلك التحقيقات والأبحاث إلى نتائج إيجابية. بينما في أحد التحقيقات توصل المحققون إلى أن وجود فراغات في الجدران وبعض الآلات الكهربائية القديمة كالمراوح يؤدي إلى ظهور الكثير من الأصوات عبر دوران وحركة الأجهزة وبسبب دخول الهواء في الجدران. كما أن سبب الرطوبة الشديدة يُعزى كذلك للأسباب المتعلقة بقدم تلك الدور.

من جهة أُخرى يُعزى كثيرٌ من حالات رؤية أو سماع الأجسام والكائنات الغريبة إلى هلوسات ذات صلة بالجاثوم أو بالباركينسون أو بتعاطي بعض المواد المخدرة فضلاً عن حالات نفسية مثل الشيزوفرينيا.

ويُضاف إلى الأسباب العلمية التي تجعل بعض الأشخاص يتوهم وجود كائنات أخرى تُراقبه ذات وجوه أو صفات مشابهة للبشر وخصوصاً في الليل والأماكن المتروكة هو الباريدوليا.

ويُعزى لعدد غير قليل من المواد الكيمياوية المحدثة للهلوسات دور إيهام العامة في بعض البلاد بوجود جن مسلط من قبل ساحر، حيث يوهم الساحر الناس بإعطائهم عدد كبير من الوصفات والتعليمات ويدس بينها إحدى المواد المهلوسة ذات التأثير الفعلي وكثير من هذه المواد مستخدمة في البلاد العربية أيضاً.

الجن في الإسلام

يجمع المسلمون على إقرار وجوده وقد ورد في القرآن) وَالْجَانَّ خَلَقْنَاهُ مِنْ قَبْلُ مِنْ نَارِ السَّمُومِ) سورة الحجر 27 ، ويوجد في القرآن سورة كاملة باسم الجن وهي سورة الجن. ويعتقد المسلمون بأن للجن قوى مادية غير عادية، وأن الجن باستطاعتها رؤية الناس، والبعض يعتقد إن أجسام الجن غير مرئية وقادرة على التشكل بالشكل الذي تريده، ولكن الجن له وجود مادي لحياة عاقلة ورد ذكرهم في الكتب السماوية. ويقوم بعض المتخصصين بالقراءة من القرآن على أشخاص مسهم أو تلبَّسهم الجن لإخراجهم ويحدث في ذلك مخاطبة الجني ومجادلته حسب اعتقاد بعضهم.

ولقد سموا جنًا في لغة العرب لاستتارهم عن العيون، فهم يرون الناس ولا يستطيع الإنسان رؤيتهم، وهذه الحقيقة ذكرت في القرآن( يَا بَنِي آدَمَ لَا يَفْتِنَنَّكُمُ الشَّيْطَانُ كَمَا أَخْرَجَ أَبَوَيْكُمْ مِنَ الْجَنَّةِ يَنْزِعُ عَنْهُمَا لِبَاسَهُمَا لِيُرِيَهُمَا سَوْآتِهِمَا إِنَّهُ يَرَاكُمْ هُوَ وَقَبِيلُهُ مِنْ حَيْثُ لَا تَرَوْنَهُمْ إِنَّا جَعَلْنَا الشَّيَاطِينَ أَوْلِيَاءَ لِلَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ.) (سورة الأعراف، الآية 27)، والمقصود إن الإنسان لا يرى الجن على صورتهم الحقيقية التي خلقوا عليها ولكن قد نراهم بصور أخرى متجسدين لها أو وهمًا للعقل كشبح وغيره كما يحصل لبعض الأشخاص.

ويقرر القرآن إن حقيقة الجن خلق آخر غير الإنس وغير عالم الملائكة والأرواح، وبين الجن والإنسان قدر مشترك من حيث الإتصاف بصفة العقل والإرادة ومن حيث القدرة على اختيار طريق الشر والخير، ومن حيث التكليف بالعبادة وحسب ما ذكر في القرآن في قولهِ: وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ (سورة الذاريات، الآية 56)، وفي قوله: وَالْجَانَّ خَلَقْنَاهُ مِنْ قَبْلُ مِنْ نَارِ السَّمُومِ (سورة الحجر، الآية 27.

الجن في القرآن

كان العرب المخاطبون بهذا القرآن أول مرة يعتقدون أن للجن سلطاناً في الأرض، وبين الإغراق في الوهم، والإغراق في الإنكار، يقرر دين الإسلام حقيقة الجن، ويصحح التصورات العامة عنهم ويحرر القلوب من خوفها وخضوعها لسلطانهم الموهوم:

الجن لهم حقيقة موجودة فعلاً وهم كما يصفون أنفسهم( وَأَنَّا مِنَّا الصَّالِحُونَ وَمِنَّا دُونَ ذَلِكَ كُنَّا طَرَائِقَ قِدَدًا) سورة الجن، الآية 11

منهم الضالون المضلون ومنهم السذج الأبرياء الذين ينخدعون( وَأَنَّهُ كَانَ يَقُولُ سَفِيهُنَا عَلَى اللَّهِ شَطَطًا *وَأَنَّا ظَنَنَّا أَنْ لَنْ تَقُولَ الْإِنْسُ وَالْجِنُّ عَلَى اللَّهِ كَذِبًا (سورة الجن، الآية 4-5.

هم قابلون للهداية من الضلال مستعدون لإدراك القرآن سماعاً وفهماً وتأثراً( قُلْ أُوحِيَ إِلَيَّ أَنَّهُ اسْتَمَعَ نَفَرٌ مِنَ الْجِنِّ فَقَالُوا إِنَّا سَمِعْنَا قُرْآَنًا عَجَبًا * يَهْدِي إِلَى الرُّشْدِ فَآَمَنَّا بِهِ وَلَنْ نُشْرِكَ بِرَبِّنَا أَحَدًا )سورة الجن، الآية 1-2

أنهم قابلون بخلقتهم لتوقيع الجزاء عليهم وتحقيق نتائج الإيمان والكفر فيهم( وَأَنَّا لَمَّا سَمِعْنَا الْهُدَى آَمَنَّا بِهِ فَمَنْ يُؤْمِنْ بِرَبِّهِ فَلَا يَخَافُ بَخْسًا وَلَا رَهَقًا *وَأَنَّا مِنَّا الْمُسْلِمُونَ وَمِنَّا الْقَاسِطُونَ فَمَنْ أَسْلَمَ فَأُولَئِكَ تَحَرَّوْا رَشَدًا) سورة الجن، الآية 13-14.

أنهم لا ينفعون الإنس حين يلوذون بهم بل يرهقونهم( وَأَنَّهُ كَانَ رِجَالٌ مِنَ الْإِنْسِ يَعُوذُونَ بِرِجَالٍ مِنَ الْجِنِّ فَزَادُوهُمْ رَهَقًا (سورة الجن، الآية 6

أن الجن لا قوة لهم مع قوة الله ولا حيلة( وَأَنَّا ظَنَنَّا أَنْ لَنْ نُعجِزَ اللَّهَ فِي الْأَرْضِ وَلَنْ نُعْجِزَهُ هَرَبًا )-سورة الجن، الآية 12

ولقد صححت هذه السور القرآنية ما كان يعتقده المشركون من العرب وغيرهم يظنونه عن قدرة الجن ودورهم في هذا الكون، حيث وردت في الجن آيات كثيرة توضح حقيقتهم في هذا العالم ومنها:

(يَا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَالإِنسِ أَلَمْ يَأْتِكُمْ رُسُلٌ مِّنكُمْ يَقُصُّونَ عَلَيْكُمْ آيَاتِي وَيُنذِرُونَكُمْ لِقَاء يَوْمِكُمْ هَـذَا قَالُواْ شَهِدْنَا عَلَى أَنفُسِنَا وَغَرَّتْهُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَشَهِدُواْ عَلَى أَنفُسِهِمْ أَنَّهُمْ كَانُواْ كَافِرِينَ) سورة الأنعام، الآية 130

(وَالْجَانَّ خَلَقْنَاهُ مِنْ قَبْلُ مِنْ نَارِ السَّمُومِ (سورة الحجرالآية 27

(وَلَوْ شِئْنَا لَآَتَيْنَا كُلَّ نَفْسٍ هُدَاهَا وَلَكِنْ حَقَّ الْقَوْلُ مِنِّي لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ ) سورة السجدة، الآية 13

( وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ (سورة الذاريات، الآية 56

( يَا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ إِنِ اسْتَطَعْتُمْ أَنْ تَنْفُذُوا مِنْ أَقْطَارِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ فَانْفُذُوا لَا تَنْفُذُونَ إِلَّا بِسُلْطَانٍ) سورة الرحمن، الآية 33

( قُلْ أُوحِيَ إِلَيَّ أَنَّهُ اسْتَمَعَ نَفَرٌ مِنَ الْجِنِّ فَقَالُوا إِنَّا سَمِعْنَا قُرْآَنًا عَجَبًا ) (سورة الجن، الآية 1

(مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ * الَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ * مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ ) سورة الناس، الآيات 4، 5، ،6

الجن في السنة النبوية

ورد في صحيح مسلم عن ابن مسعود قال: (كنا مع رسول الله صلى الله عليه وسلم ذات ليلة ففقدناه فالتمسناه في الأودية والشعاب، فقلنا: أستطير أو اغتيل، فبتنا بشر ليلة بات بها قوم، فلما أصبحنا إذا به جاء من قبل حراء فقلنا: "يا رسول الله فقدناك وطلبناك فلم نجدك فبتنا بشر ليلة بات بها قوم"، فقال صلى الله عليه وسلم: "أتاني داعي الجن فذهبت معه فقرأت عليهم القرآن"، قال ابن مسعود: فانطلق بنا، صلى الله عليه وسلم، فأرانا آثارهم وآثار نيرانهم...) صحيح مسلم بشرح النووي، 4/170.

وروي عن صحيح مسلم ومسند الإمام أحمد عن النبي محمد، قال: "خلقت الملائكة من نور، وخلق الجان من نار، وخلق آدم كما وصف لكم" صحيح مسلم بشرح النووي 18/123.

أصناف الجن في السنة النبوية

عن جبير بن نفير عن أبي ثعلبة الخشني رضي الله عنه قال: قال رسول الله ﷺ: "الجن ثلاثة أصناف صنف لهم أجنحة يطيرون في الهواء ، وصنف حيات وكلاب ، وصنف يحلون ويظعنون" رواه الطبراني (22/214) (573)، و ابن حبان (14/26) (6156)، والحاكم (495/2).

فالجن على هذا الأساس لهم العديد من الأشكال والأصناف التي يتشكل بها، فمنهم الغواص في قولهِ: (وَالشَّيَاطِينَ كُلَّ بَنَّاءٍ وَغَوَّاصٍ ) سورة ص، الآية 37، ومنهم غير ذلك أصناف متعددة.

يمتاز الجن بسرعة التنقل بحكم أن جسدهم متكون من طاقة، نفس الطاقة الكهرومغناطيسية التي تنبعث من النار.

الجن في الثقافات العربية

تحوي الثقافات العربية على العديد من القناعات والمفاهيم المتعلقة بالجن وتتداول بعض الأساطير والقصص عنهم بعضها يؤخذ للتسلية وقد يؤمن بعضهم بوجودها على أرض الواقع. وأورد الدميري بعض أسماء الجن في الثقافة العربية ذكر منها ولم يحصرها في:

أم الصبيان.

أم الدويس.

السعالي مفردها سعلوة أو سعلاة.

الغيلان.

والتصنيفات أعلاه لمسميات الجن عند الناس فقط ، ولا يوجد دليل يبين حقيقة هذه الأسماء، ولا يعني ذلك وجودها حقيقة سوى في خرافات القصص الشعبية التي يتداولها البسطاء، مثل قصة علاء الدين والمصباح السحري، أو مارد المصباح وعموما لم يرد لهذه المسميات ذكر في مصدر موثوق، سوى كلمة شيطان وجن أو عفريت التي تم ذكرها في الكتب السماوية. ولغويًا يطلق جني وجان للمفرد وجن للجمع فإن أريد ممن يسكن البيوت مع الناس قيل عامر، فإن كان ممن يتعرض للأطفال والصبيان قيل روح أو أرواح، فإن كان خبيثا سمي شيطان، فإذا زاد خباثة وشرًا قيل مارد، فإن قوي على عمل الأعمال سمي عفريتا. وورد ذكرهم في الأدبيات العربية بأنهم يتصورون على شكل الحيوانات والبهائم ومنهم من يتصور بشكل الإنسان وهذا وهما للأعين لا حقيقة له، وورد ذكر تصور الجن في صورة القط الأسود والكلب الأسود، بل ورد ذكرهم كذلك في أدبيات القرون الوسطى في أوروبا لصورة الشيطان بأن له لحية مدببة وقرنان ورأس أسود وغير ذلك كما ورد في دائرة المعارف الحديثة صفحة 357

 

Grammar Practice Exercises [ 7 ] Upper Intermediate

7 - ] Grammar Practice Exercises 

Upper Intermediate

 

5 - ] Tenses With the Perfect Aspect

Present Perfect Simple and Present Perfect Continuous

1 . Put the verbs in brackets into the present perfect simple or present perfect continuous .

Tim Bryant , a magazine journalist , is interviewing Margaret Rodwell , the founder of a successful company .

Example

TB : So why do you think your company has been (be) so successful ?

MR : Well , our products ---------------------(fill) a large gap in the market and I think one of the most important things is that we -----------------(always listen) to our clients and we ------

(act) on their comments and suggestions .

TB : And what’s a typical day for you ?

MR : Well , take today for example . I ------------------------(interview) candidates for a marketing executive post .

TB : And how many ---------------------------(you / interview) ?

MR : Er , I ---------------------------(interview) four so far . And I ----------------------(talk) to clients on the phone on and off all day . I seem to spend a lot of time on the phone . I ---------

(discuss) some new ideas with them for the transportation and delivery of our products .

RB : Mm , it sounds like a very busy day .

MR : Oh , that’s only part of it . I ---------------------(have) two meetings , one with Union representatives and one with departmental heads . And I -----------------(also work) on a proposal for a new marketing strategy .

TB : And it’s not two o’clock yet !

MR : No , but of course I ---------------------(be) here since seven o’clock this morning .

TB : Gosh . And , I hope you don’t mind my mentioning this Ms Rodwell , but some rumors --------------------------(circulate) about your possible engagement to Mr. Thomson , the banker .

MR : No , there will be no engagement , though it’s true that Mr. Thomson and I -------------

(see) each other . That’s no secret .

TB : When you get the time , I suppose . And is it also true that you ----------------(learn) Russian with a view to introducing your products there ?

MR : Yes , I have , but I ----------------------(not learn) much yet ; there’s still a long way for me to go .

 2 . Put the verbs in brackets into the present perfect simple or present perfect continuous .

Example

1` - ] A: You look hot . What have you been doing ( you / do) ?

B : I ------------------------------(run) .

A : Running ! In this heat ? How far ----------------------(you / run ) ?

B : About four miles .

2 - ] A : What’s the problem ? You look a bit preoccupied .

B : Yes , I -------------------------(think) about Helen .

A : Why ? Is there something wrong with her ?

B : Well , she -------------------------(act) so strangely lately .

A : In what way ?

B : Well , some days when she arrives at work , I know that she ---------------(cry) . And she

-------------------------- (make) private calls when we’re all out at lunch . I just think that something’s going on .

A : -----------------------------(you /talk) to her about it yet ?

B : Yes , a few times , and each time she ----------------(say) that there’s nothing wrong , but I’m not so sure .

3 - } A : Where ----------------(you / be) , Simon ?

B : I ------------------------(talk)to Mark on the phone . He says he -------------------- (try) to phone us all day .

A : Well I -----------------(be) in most of the day but I ----------------(not hear) the phone .

B : That’s strange . But anyway , he ---------------------(have) a phone call from Jackie’s mother and Jackie ------------------(be) in some kind of accident . It’s nothing very serious but she’s got to stay in hospital overnight .

A : Oh dear . -----------------------------(she/break) any bones ?

B : I’m not quite sure how badly she ----------------------(be hurt) but I think we should go and see her tonight .

Grammar Practice Exercises [ 6 ] Upper Intermediate

6 - ]  Grammar Practice Exercises 

Upper Intermediate

4 - ]The Past Tense

Past Simple and Past Continuous

1 . Put the verbs in brackets into the past simple or past continuous

Example

Here he was (be) , Davey Stark , the big rock star . It --------------(be) the end of an exhausting two-hour concert . The fans --------------------(scream) and ------------------(shout).

They -----------------(want) Davey , their hero . His face ------------------(pour) with sweat , his hair ------------------(drip) and his heart ------------------(thump) violently . But he ---------------

(love) these moments at the end of a concert . He always ---------------------(feel) powerful and in control . He ------------------(decide) to do one more song for the crowd : one of his most popular . When he ---------------(start) singing , the crowd ---------------(go) wild . By the end of the song , they -----------------(all/dance) and --------------(clap) their hands . When Davey -----------------(leave) the stage , he ----------------(be) exhausted but exhilarated . But when he ---------------(get back) to the dressing room , he -----------------(open) the door and

------------------(see) that two men ------------------(wait) for him . They ---------------(lock) the door behind Davey . He ---------------(shout) for his bodyguard Bernard , but no-one (come). The two men -------------- (tie) his hands behind his back , ---------------(blindfold) and --------

(gag) him . Davey ---------------- (can hear) Bernard in the next room . Bernard ----------------

( talk) to someone and he -------------------(say) terrible things about Davey . He ---------------

(say) that Davey ----------------(deserve) it .  -----------------(Deserve) what ? What -------------

(he/mean) ? What ---------------(go on) ? Why --------------------(not someone tell) him what

-----------(happen) ?

2 . Put the verbs in brackets into the past simple or past continuous

Example

1. It happened (happen) in June 1985 . It ------------------(be) summer and we ------------------

(all /lie out) in the garden . My mother -----------------------(read) and my uncle -----------------

(just /doze) in the sun . We children----------------(look for) worms and insects . And then he

----------------(arrive) . He -------------------(be) a tall , handsome man with piercing blue eyes and he -----------------(look) straight at my mother . Her face ----------------(go) pale and her eyes ------------------(open) wide with shock . ‘Arthur , I -------------------(think) you ------------

(be) dead ,’ she ------------------------(say) in a kind whisper.

2 . A : I ----------------(phone) you at about 9 o’clock this morning but you ---------------(not answer) . What -------------------(you / do) ?

B : Well , I ------------------------(hear) the phone but I --------------------( have) a shower and I -------------------(can not) get out in time to answer it . Anyway , what -----------(you/want) ?

A : Well ,last night I ------------------(clear out) that old desk you ---------------(give) me when I --------------------(come across) a pile of old letters with a red ribbon round them .

B : My letters ?

A : Yes , they --------------------(be addressed) to you . And they --------------(all / smell) of perfume , a man’s perfume .

3 . Last night Jake -------------(wake up) at about 3 a.m. As soon as he ----------------(wake up) , he ------------------(listen out) for strange noises but he ----------------(not hear) any . His father --------------(snore) in the next room , some central heating pipes ------------(make) a bit of a noise and a tap -------------------(drip) in the bathroom .It was all as usual . Jake ------

(open) the window and ----------------(look) outside .

The moon -----------------(be) full and it ---------------------(shine) brightly . Jake ---------------

(think) he --------------------(see) an owl in one of the trees . He ----------------(can certainly hear) one . But then he -------------------(see) something different . A man - no ,it ------------(be) a woman . She ---------------(wear) white and she -----------------(hide) behind a tree . Suddenly she ----------------------(run) towards the house .    

Grammar Practice Exercises [ 5 ] Upper Intermediate

5 - ] Grammar Practice Exercises

Upper Intermediate

3 . The Present Tense .

Present Simple and Present Continuous .

1 - ] Put the verbs in brackets into the present simple or present continuous .

Example

1 . Debbie --------------( work ) as an administrator at the university . She -----------------

( organize ) all the timetables and teaching schedules . She -----------------( work ) very long hours at the moment because it’s the start of the academic year but she ----------------( go )

on a short holiday at the end of the month . 

2 . Simon and Sylvia ------------------------(stay) in a cottage in the Yorkshire Dales this month . The cottage ----------------------(belong) to a cousin of Sylvia’s but the cousin is away : she --------------------(cycle) around Norfolk for a few weeks . Simon and Sylvia often --------

(use) the cottage when Sylvia’s cousin is away . They really --------------(enjoy) being in the middle of the countryside .

 3 . The International School for Languages ---------------------(do) very well at the moment . About two hundred students ----------------------(take) evening classes this term . Many of them ------------------(need) to learn a new language to improve their job prospects but some of them ---------------(learn) a new language purely for pleasure . The European languages

--------------- (be) very popular but Japanese and Russian ---------------(get) more popular too. The school -----------------(provide) good learning facilities and -----------------(organize) a range of study tours .

4 . The world population -------------------(still increase) rapidly . Many people in the world

--------------------( already starve) and many more -------------------(suffer) from malnutrition . The population ------------------(grow) fastest in the poorest countries where people ------------

(need) to have children to look after them in their old age and where many of their children

--------------------(die) at a very young age .

2 - ] Put the verbs in brackets into the present simple or present continuous .

Maggie and Jill , two friends , are talking at a party .

Example

M : Jill , how nice to see you . I don’t think (not think) each other since the party at Jim’s last year . How -------------------(you / get on ) ?

J : Oh , fine . Everything ---------------------(go) very well .

M : -----------------------------(you still / go out ) with Dave ?

J : No , I’m not , but I -------------------(go out) with someone called Jamie : I met him at my pottery class .

M : Is he here now ?

J : Yes look , he’s over there . He ----------------------(talk) to Charlotte .

M : Oh yes , I ---------------------------(see) him . -------------------(he / wear) a yellow jumper ?

J : Yes , that’s him .

M : Oh , he ------------------(look) really nice .

J : He is . I’ll introduce you to him when he --------------------(come) over here . So what about you ? How -------------------(life / treat) you ?

M : Not too badly . I -----------------(still / work) at that awful café . I ------------------(keep) looking for other jobs but the problem is that I -----------------------(feel) so tired when I -------------------(get in ) that I -----------------(not have) much energy to look through all the job ads and everything . Oh well , I ----------------------(suppose) something else will come up soon .

J : I ------------------(hope) so m. Oh look , Jamie -----------------(come over) here .---------------

(you / want) to meet him ?

M : Oh yes . 

Grammar Practice Exercises [ 4 ] Upper Intermediate

4 - ] Grammar Practice Exercises 

Upper Intermediate

Verbs

1 -] Stative and Dynamic Verbs

Complete the gaps using the following verbs . Each verb is used once as a stative verb and once as a dynamic verb . Put the verbs into the appropriate present simple or present continuous form

[ see - think - admire - appear - have - expect - weigh - look - be - represent ]

Example

1 . How much do you weigh ? About 60 kilos .

2 . We -------------------------dinner at the moment so I’ll phone back in half an hour if that’s O.K.

3 . Harry’s been in his room for ages . He -------------------at all his old photographs .

4 . I really ------------------------Helen . She’s an excellent manager .

5 . Penelope Fitzgerald ----------------------------- in a new production of Oliver in London’s West End .

6 . I’m quite happy for your children to come to the party because I know they ----------------very well-behaved .

7 . The snake in this picture --------------------------- the forces of evil .

8 . They don’t really like living here . They ----------------- of moving .

9 . --------------------you ---------------that man over there with the grey suit on ? He’s my brother .

10 . I’m really looking forward to this holiday . The hotel ---------------lovely in the photographs .

11 . I can’t come out tonight because I ---------------------Paul .

12 . I’ll do it if I can , but I --------------------not --------------------much time today .

13 . What ------------------------you -----------------of the management’s new proposals ?

14 . ‘What are you doing in here ?’

‘I -----------------------just  -------------------------this painting . I think it’s really beautiful .’

15 . ‘Where’s the baby ?’

‘They -------------------her . Look , there she is on the scales .’

16 . I haven’t spoken to him much but he ---------------------to be a very nice man .

17 . Look at Nick out in the garden . He -----------------really nice with the younger children .

18 . So Peter’s still not here . I --------------------he’s forgotten about the meeting . We should start without him .

19 . ‘I hope you’ve got a good lawyer .’

‘Yes , Alison Medley ------------------------------me at the trial . She’s the best lawyer in town .

2- ] The Perfect Aspect

Put the verbs in brackets into the present perfect simple , the past perfect simple or the future perfect simple .

Example

1 .The local car factory has suffered ( suffer )  a big drop in sales this year .

2 . I ------------------------------( work ) here for too long .It’s time to find a new job .

3 . By the time I see my mother tonight , she -----------------------( hear ) the news .

4 . I was nineteen and studying at university . I ---------------------( be ) there for almost a year .

5 . It was New Year’s Eve but none of the family really wanted to celebrate . They ------------

( have ) a terrible year .

6 . They --------------------------( be married ) for twenty five years next month .

7 . The doctor came as quickly as she could but the old man -------------------- ( already die ) .

8 . She woke up and thought about the night before . It -----------------( certainly be ) a night to remember .

9 . Oh no ! You look terrible . What --------------------------( happen ) ?

10 . When the ship comes back to port next week , the crew ============( be ) at sea for six months .

11 . Go and help that child .She --------------( fall off ) her bike .

12 . No one in the village had any money because they ------------------( all lost ) their jobs .

13 . By the time the summer comes . I ------------------------( finish ) all my exams .

14 . There was no one at the meeting . Everyone ----------------( decide ) to boycott it .

15 . I hear you’re looking for a new job ---------------------( you / find ) one ?


Grammar Practice Exercises [ 3 ] Upper Intermediate

3 - ] Grammar Practice Exercises

 Upper Intermediate

Adverbs and Adverbial Phrases

1 - ]Position of Adverbs

1 . Write the sentences with the adverbs / adverbial phrases in brackets in the correct position . If the adverbs can go in more than one position , put them in the more usual one .

Example

1 . I’ve been working (in my office/ all morning / hard) .

I’ve been working hard in my office all morning .

2 . He speaks to me (in the mornings / never / nicely) .

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

3 . We were listening (all evening / carefully) .

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

4 . She’s been sleeping (in that chair / all afternoon / soundly) .

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

5. He is ( at this time of day / usually / at the college ) .

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

6 . The postman comes (in the morning / very early) .

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

7 . I thought you spoke (in that meeting / very well / yesterday ) .

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

8. We go swimming (on Saturdays /generally / at the local pool) .

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

9 . I bought these jeans (in the sales / very cheaply / last week ) .

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

10 . He’s been (to a dentist / never / in his life) .

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

2 . Complete the story using the following adverbs and adverbial phrases .

[ for three hours - so much - already - a few times - for months - lovingly - deeply -

just - anxiously - suddenly - soon - only - straightway - hardly - absolutely - impatiently - in a friendly way ]

She waited -----------------in the departure lounge . She had --------------------- been there --------------------- . If she didn’t get on the plane ----------------------------- , she might change her mind about going . She had been planning this trip to Berlin --------------------------, well , since Brown had left England . She had missed him -------------------- and she could -----------

wait to see him again . But did he love her as ------------------ as she loved him ? she wasn’t ----------------- sure . She had written to him every day but he had -------------------- written to her ------------------- . Would he take her ---------------- into his arms as soon as she arrived ? Or would he just greet her ----------------------? Oh ,how she hated this waiting . ----------------

she heard a message on the tannoy : ‘Would Ms Pamela Roberts please go to the desk in the departure lounge --------------------?A message has -----------------------arrived for her .’ Pamela walked -----------------------------towards the desk . What could the message be ?

2 - Comparison of Adverbs

1 . Put the adjectives into the comparative adjective or comparative adverb form .

Examples

1 . I sleep much more heavily ( heavy) than I used to .

2 . She’s become much happier (happy) since she stopped seeing Dominic .

3 . He has to work a lot --------------------------(hard) in this new job than he used to in his old one .

4 . I always feel ---------------------(healthy) when I’m on holiday than when I’m at work .

5 . It all happened ----------------------(sudden) than I was expecting .

6. I think the meal’s going to be a lot --------------------(expensive) than we anticipated .

7 . That child ate -----------------------(hungry) than any child I’ve ever seen .

8 . This curry tastes -------------------------(hot) than you usually make it .

9 . I occasionally go to the gym but I should go --------------------(frequent) than I do .

10 . He was injured ---------------------(serious) than any one of the others .

11 . He made me --------------------(furious) than I’ve ever been in my life .

12 . He treats her ------------------------(considerate) now than he used to

13 . You need to react ----------------------( assertive) when they treat you like that .

14 . The weather’s turned -----------------------------(cold) recently .

15 . Your hair looks much ------------------------(nice) like that .

16 . You’ve upset her now . I think you could have told her ------------------(tactful) .

17 . I think you were charged too much . Bill would have done the job --------------(cheap) for you .

18 . I hope this exam is -----------------------(easy)than the one I did yesterday .

19. She took the news ---------------------(calm) than I thought she would .  

184- ] English Literature

184- ] English Literature Jane Austen  Austen’s novels: an overview Jane Austen’s three early novels form a distinct group in which a stro...